Plzeňský Prazdroj rozjel další velkou investici, díky níž více než zdvojnásobí kapacitu loni otevřeného plně automatizovaného skladu piva. Za 370 milionů korun staví v areálu plzeňského pivovaru druhou část plně automatizovaného skladu pro téměř 25 000 palet. Zvětšení skladu zároveň dovolí podstatně zrychlit expedici lahvového a plechovkového piva z nynějších 290 až na 390 palet za hodinu, což odpovídá asi 12 plně naloženým kamionům.

„Pilsner Urquell vaříme už téměř 182 let podle původní receptury a jen v Plzni, odkud ho pak posíláme do celého světa. Zároveň neustále hledáme technologické inovace pro stáčení, balení nebo skladování, abychom během celé logistiky dokázali zachovávat tu nejvyšší kvalitu našeho piva a dokázali zboží efektivně expedovat. Plně automatizovaný sklad je toho příkladem. Jeho rozšíření zvýší naše skladovací kapacity a posílí naši schopnost odbavovat dodávky našeho pivo nejen do tuzemska, ale i do zahraničí,“ uvádí František Holý, manažer skladů Plzeňského Prazdroje. 

První část automatizovaného skladu Prazdroj zprovoznil v loňském roce s investicí 780 milionů korun. Ve druhé stavební etapě se ke stávající budově automatizovaného skladu připojí další, zhruba stejně velký objekt. Celková skladovací plocha automatizovaného skladu a expediční budovy se tak zvýší ze stávajících 9 300 m2 na 13 500 m2, což odpovídá téměř ploše dvou fotbalových hřišť. Stávající i nově vznikající budovu tvoří opláštěný samonosný regálový sklad, který je díky použité technologii nejmodernějším skladem Prazdroje. Po dokončení na jaře příštího roku bude oproti současným 17 400 paletám schopen pojmout až 42 000 palet. To je přes 250 000 hl neboli více než 50 milionů piv.

„Celková kapacita všech skladovacích prostor v pivovaru se po dokončení druhé etapy automatizovaného skladu zvýší o dalších 50 %. I když se automatizovaný sklad podstatně zvětší, díky použitým technologiím, budou k jeho kontrole stále stačit stejní čtyři zaměstnanci, kteří obsluhují i první sklad. O údržbu technologií se pak stará devítičlenný tým elektroniků a mechatroniků,“ říká František Holý.

Nový sklad přitom bezprostředně navazuje na budovu hlavní stáčírny a zboží do něj putuje prostřednictvím automatického paletového pojízdného systému. Palety převážejí vozíky, takzvané gondoly, kterých je nyní 28 a po dokončení druhé fáze skladu jich přibude dalších šest. Gondoly se pohybují po kolejích v délce půl kilometru, umí zboží zavézt do jedenáctipatrového regálového systému, kde je jeřábové zakladače zaskladní do přesně určené pozice. Systém zároveň kontroluje kvalitu palet a jejich zabalení na vstupu z výroby, ale současně dohlíží i na termín expirace piva. Každá paleta má unikátní kód, který zaručuje přesné vyskladnění a vylučuje lidskou chybu. Takže se nemůže stát, že by zákazník dostal ze skladu jiné pivo, než si skutečně objednal.

Využití kolejí v loni zprovozněné první etapě skladu přitom výrazně omezilo potřebu vysokozdvižných vozíků a již umožnilo Prazdroji snížit produkci CO2 až o 500 tun ročně. Letos na podzim pak pivovar počítá s instalací 1020 fotovoltaických panelů na střechách obou budov skladu, což ročně uspoří dalších zhruba 145 tun CO2. Soláry pak zajistí produkci 472 MWh ročně a z více než 28 % pokryjí energetické nároky skladu.

Generálním dodavatelem stavební části automatizovaného skladu je i ve druhé etapě firma Swietelsky. Technologie pak dodává společnost Systém Logistics.